Trends in gaming
2025 zal worden gedomineerd door de Nvidia GeForce RTX 50-serie en prestatieoptimalisatie door AI. Trends zoals augmented reality, mobiel en cloudgaming zouden ook moeten profiteren van de constante verdere ontwikkeling.


Gaming is – na videostreaming – het op één na grootste entertainmentmedium wereldwijd. Eind 2024 zijn er meer dan drie miljard mensen gamen op een pc, console, tablet, handheld of smartphone. De gaming-industrie, die onophoudelijk bezig is met onderzoek en ontwikkeling om de game-ervaring naar een nog hoger niveau te tillen, is miljarden waard. Welke trends – naast de Nvidia GeForce RTX 50-serie – zijn er op dit moment op het gebied van games? En: Welke baanbrekende technologieën en innovaties kunnen de gamewereld van morgen bepalen?


GeForce-Serie RTX 5000: Grafische (kaart)ontwikkeling – perfecte beeldkwaliteit zonder prestatiehiaten
Op de CES 2025 kondigde Nvidia de GeForce RTX 5090, 5080, 5070 Ti en 5070 aan, de eerste vier grafische kaarten voor gaming van de Blackwell-generatie – inclusief prijzen (zie onderstaande tabel). Het nieuwe vlaggenschip, de GeForce RTX 5090, kost 2329 euro en heeft een voeding van 575 watt nodig. De verkoop start eind januari. Voor notebooks zijn afgeslankte laptopversies beschikbaar.
De grootste sprong in prestaties is te verwachten met het topmodel GeForce RTX 5090. Deze biedt 21.760 actieve shader-kernen en een GDDR7-geheugen van 32 GByte op 512 datalijnen of 1792 GByte/s. Met een boostklokfrequentie van 2410 MHz haalt deze grafische kaart een theoretische rekenkracht van 109 teraflops in het voor gaming belangrijke dataformaat FP32. Dit is bijna een derde meer dan de GeForce RTX 4090, die met 16.384 shader cores, een GDDR6X-geheugen van 24 GB en een snelheid van 1001 GB/s net onder de 83 teraflops zat.
Specificaties Nvidia GeForce RTX 5000
GeForce | RTX 5090 | RTX 5080 | RTX 5070 Ti | RTX 5070 |
Shader- / Raytracing- / tensor cores | 21.760 / 170 / 680 | 10.752 / 84 / 336 | 8960 / 70 / 280 | 6144 / 48 / 192 |
Basistakt / Boost | 2010 / 2410 MHz | 2300 / 2620 MHz | 2300 / 2450 MHz | 2160 / 2510 MHz |
Geheugen | 32 GB GDDR7 | 16 GB GDDR7 | 16 GB GDDR7 | 12 GB GDDR7 |
Geheugendoorvoer | 1792 GB/s, 512 Bit | 960 GB/s, 256 Bit | 896 GB/s, 256 Bit | 672 GB/s, 192 Bit |
PCI Express | 5.0 x16 | 5.0 x16 | 5.0 x16 | 5.0 x16 |
Stroomverbruik | 575 Watt | 360 Watt | 300 Watt | 250 Watt |
Stroomaansluiting | 12V-2x6 | 12V-2x6 | 12V-2x6 | 12V-2x6 |
Afbeeldingsuitvoer | 3 Displayport 2.1, 1 HDMI 2.1 | 3 Displayport 2.1, 1 HDMI 2.1 | 3 Displayport 2.1, 1 HDMI 2.1 | 3 Displayport 2.1, 1 HDMI 2.1 |
Aanbevolen verkoopprijs | 2329 Euro | 1169 Euro | 879 Euro | 649 Euro |
Lancering verkoop | 30. Januari | 30. Januari | Februari | Februari |
Vergelijking DLSS aan/uit “Cyberpunk 2077”: GeForce RTX 5090, 4K, RT Overdrive, Max Settings, DLSS with Multi Frame Generation (4X Mode), Ray Reconstruction, Super Resolution (Performance Mode). Foto: Nvidia
Nvidia-AI in games van de toekomst – DLSS al vanaf vandaag!
Weet u nog? De RTX 4090 was de eerste kaart waarvan de GPU over DLSS 3.0 en Frame Generation beschikte en daarmee een enorme sprong in prestaties maakte.
DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling. Dit is een geavanceerde technologie, ontwikkeld door Nvidia, om de grafische kwaliteit en prestaties in videogames aanzienlijk te verbeteren. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en neurale netwerken maakt DLSS een hogere resolutie en beeldkwaliteit mogelijk, zonder afbreuk te doen aan de prestaties.
Terwijl DLSS Frame Generation, DLSS Ray Reconstruction, DLSS Super Resolution en Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) al jaren worden gebruikt op de meeste RTX-kaarten, is de nieuwste doorbraak, DLSS 4, voorbehouden aan de grafische processors van de GeForce RTX 50-serie en Tensor Cores van de vijfde generatie. Met DLSS verhoogt Multi Frame Generation de FPS door tot drie frames per gerenderd frame te genereren met behulp van AI.
AMD gaat voor FSR
Bij AMD, de andere gigant op het gebied van grafische kaarten, heet de upscaling-technologie “AMD FidelityFX™ Super Resolution”, of kortweg FSR. In ondersteunde games verbetert FSR de game-ervaring door temporele opschaling van de resolutie en geavanceerde beeldgeneratie, wat kan leiden tot responsieve en (massaal) hogere framerates.
Op de CES 2025 presenteerde AMD met FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) de nieuwste generatie van haar upscaling-technologie. FSR 4 combineert temporele en ruimtelijke upscaling met een innovatieve frame-generatiefunctie die extra frames genereert en zo de waargenomen vernieuwingsfrequentie verhoogt. Deze technologie, die sterk leunt op de AI-versnelling van de nieuwe RDNA-4-architectuur, belooft een realistischere weergave en beter vloeiende bewegingen, zelfs in veeleisende gamescenario’s.
In plaats van “RX 8000” worden de nieuwe videokaarten op basis van de RDNA-4-architectuur nu “Radeon RX 9070” en “Radeon RX 9070 XT” genoemd. Volgens AMD is de rebranding bedoeld om het eigen gamingportfolio te standaardiseren, aangezien de huidige Ryzen-CPU’s ook een 9000-nummer hebben. Anderzijds streeft AMD naar een betere vergelijkbaarheid met de “directe concurrent”. In gewone taal: De RX 9070 is de rivaal van de RTX 5070, de RX 9070 XT de tegenhanger van de RTX 5070 Ti.
De grafiek laat zien dat de nieuwe line-up ook een 9060-serie zal omvatten. Op CES liet AMD echter niets weten over de exacte specificaties van de nieuwe GPU, de releasedata en de prijzen.






Prognose
De technologie van dynamische, adaptieve verbetering van beeldkwaliteit en framerate met behulp van AI en neurale netwerken staat nog in kinderschoenen. Het wordt spannend om te zien hoeveel ontwikkelingspotentieel daar nog in verborgen ligt. Het is heel goed denkbaar dat we het binnenkort bij het evalueren van de prestaties van grafische kaarten minder over chips en GDDR’s zullen hebben, en veel meer over AI en neuro-netwerkmodellen.
Augmented reality – versmelting van de digitale en fysieke wereld
Augmented reality (‛aangevulde realiteit’, AR) is een interactieve ervaring waarbij de echte wereld wordt verrijkt met computer-gegenereerde zintuiglijke informatie. Aangevulde realiteit combineert echte omgevingen en objecten met digitale inhoud met behulp van software, apps en hardware (zoals AR-brillen). Zo wordt de directe omgeving veranderd in een interactieve leer- of speelruimte. Augmented reality wordt steeds meer gebruikt en verder ontwikkeld in de productie en bij Industrie 4.0-processen.
Wat gaming betreft, zijn AR-spellen vooral te vinden op mobiele apparaten. Vooral smartphones bieden de juiste voorwaarden, dankzij hun geïntegreerde camera’s en het gemak waarmee ze naar buiten kunnen worden genomen. Tot bekendste AR-spellen behoren Jurassic World Alive, Mario Kart Live: Home Circuit en Pokémon Go.
AR aan de vooravond van een definitieve doorbraak op de consumentenmarkt
Ondanks Apple Vision Pro, Microsoft Hololens, Rokid Max en Lenovo ThinkReality zijn pure AR-headsets nog steeds een uitzondering op de massamarkt. De videogamesindustrie richt zich de laatste tijd steeds meer op virtual reality. Dit zou echter snel kunnen veranderen. De Meta Quest 3 is een van de eerste mainstream mixed-reality headsets en wordt geleverd met een camera die AR-toepassingen mogelijk maakt.




Prognose
Augmented reality is de toekomst. Gedreven door de behoeften van industrie, onderwijs en sport zal de technologie binnenkort naadloze, geavanceerde ervaringen bieden die ook zullen resulteren in hoogwaardige game-apparaten.
Mobile gaming – onderweg spelen op smartphone, tablet & handheld
Candy Crush, PUBG Mobile, Monster Strike, Clash of Clans en Roblox behoren tot ’s werelds populairste games voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets en hebben een miljardenomzet gegenereerd. Onbetwiste leider, volgens Video Games Sales Wiki, is “Honor of Kings”, een MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) met meer dan 100 miljoen dagelijkse spelers alleen al in China, die sinds eind 2015 ongeveer 19 miljard dollar zou hebben opgebracht. Hoewel mobiele games over het algemeen technisch zwakker zijn dan titels voor consoles en pc’s, vormen ze een belangrijk tijdverdrijf voor honderden miljoenen casual gamers wereldwijd en een belangrijke inkomstenbron voor de hele gamesindustrie, die almaar doorgroeit.
De laatste tijd winnen pc-gebaseerde gaming-handhelds steeds meer aan populariteit. Wat de Nintendo Switch bijna zeven jaar geleden bewees – namelijk hoe belangrijk spelplezier in draagbare vorm is voor veel gamers – keerde begin 2022 terug naar de pc-gamesector met Valve’s Steam Deck. Deze gaming-handheld op basis van het Steam OS is vooral aantrekkelijk voor gamers die al een uitgebreide bibliotheek van Steam-games hebben. Met het Steam Deck kunnen de meeste van deze games nu immers ook onderweg, vanuit de luie stoel of in bed worden gespeeld.
Het succes van het Steam Deck werd ook opgemerkt door toonaangevende hardwarefabrikanten, die met hun eigen ontwikkelingen volgden. In tegenstelling tot het Valve Steam Deck en Android-gebaseerde apparaten, hebben ASUS ROG Ally, Lenovo Legion Go, MSI Claw of Zotac Zone gekozen voor Windows als besturingssysteem, wat de gebruiksvriendelijkheid en de verscheidenheid aan games aanzienlijk vergroot.




Prognose
Mobiel gamen op smartphones en tablets is en blijft een inkomstengenerator die vooral casual gamers aanspreekt. Maar ook in pc-gaming is een groeiende trend te zien. Niet voor niets hebben bijna alle genoemde fabrikanten opvolgers van hun huidige handhelds aangekondigd voor 2025, die de tekortkomingen van de eerste generatie – zoals een zwakke batterij, middelmatige prestaties of suboptimale ergonomie – moeten wegwerken. Dit zou kunnen beginnen met de Nintendo Switch 2, die volgens gelekte insiderinformatie in het eerste of tweede kwartaal zal uitkomen.
Cloud gaming – games streamen in plaats van downloaden
Dankzij cloudgaming kunnen gamers ook zonder krachtige hardware van hun favoriete games genieten. In plaats van games lokaal te installeren, draait cloudgaming op krachtige servers terwijl de gameplay als een videostream naar eindapparaten wordt verzonden. Idealiter zonder vertragingen, downloads of updates – en zelfs platformonafhankelijk, omdat de spelopslag in de cloud plaatsvindt. Hieronder volgen de voor- en nadelen van de voornaamste platforms en aanbieders.




Amazon Luna
Amazon Luna wordt gekenmerkt door een voorbeeldige beschikbaarheid voor een groot aantal apparaten en een flexibel abonnementsmodel. De dienst is het aantrekkelijkst voor Amazon Prime-leden, die ook toegang krijgen tot een selectie gratis games en kunnen profiteren van naadloze integratie met Fire TV en andere Amazon-apparaten. Voor wie dit handjevol games niet genoeg is, kan met “Luna+” voor € 9,99/maand toegang verkrijgen tot nog eens 100 games, waaronder grote titels als “Fortnite”, “Alien: Isolation” of de “Fallout”-serie. De ongeveer 50 Jackbox-partygames kosten € 4,99 extra per maand. Voor de Ubisoft+ bibliotheek met bijna 50 titels wordt nog eens € 17,99 per maand rekening gebracht.
Naast de beperkte collectie games en de kosten heeft “Luna” nog een verder nadeel, namelijk het bereik: de service is momenteel alleen in bepaalde landen beschikbaar.
Microsoft Xbox Cloud Gaming
Als onderdeel van Xbox Game Pass Ultimate biedt deze service toegang tot meer dan 100 games van de verschillende Xbox-generaties die deel uitmaken van Game Pass. De integratie in de Xbox-wereld is uitstekend en de service is beschikbaar op veel apparaten. Voor veel games biedt de service platformonafhankelijke synchronisatie van de spelvoortgang.
De beeldkwaliteit is vaak afhankelijk van de stabiliteit van het netwerk. In vergelijking tot de concurrentie is de resolutie over het algemeen beperkt tot 1080p. De Xbox Game Pass Ultimate kost € 19,99/maand.




NVIDIA GeForce Now
GeForce Now maakt indruk met een uitgebreide spelbibliotheek die veel titels van verschillende platforms ondersteunt, zoals Steam en Epic Games. De beeldkwaliteit is uitstekend en zelfs de gratis toegang biedt solide prestaties.
GeForce Now is de enige toonaangevende provider die gamers ook gratis kunnen gebruiken. Het gratis basisaanbod is beperkt tot sessies van één uur, en niet alle games worden ondersteund. Bovendien kunnen er ook wachttijden zijn, vooral tijdens piekuren.
PlayStation Plus Premium (voorheen PS Now)
De integratie met de PlayStation-omgeving en de toegang tot exclusieve titels van Sony zijn sterke argumenten voor PlayStation cloudgaming. In totaal omvat het on-demand aanbod ongeveer 400 games. De streamingkwaliteit is beperkt (PS3-titels: 720p, PS4-titels: 1080p, PS5-titels: 4K). Naast Sony’s eigen PlayStation 4- en PlayStation 5-consoles kan de streamingdienst ook worden gebruikt op Windows-pc’s, maar niet op smartphones, tablets of in de browser. Als alternatief voor streaming biedt Sony’s cloudgamingdienst echter ook de mogelijkheid om games lokaal op de PS4 en PS5 te installeren. Prijs: vanaf € 16,99/maand of € 151,99/jaar




Shadow
Shadow onderscheidt zich door een complete Windows-pc in de cloud aan te bieden. Hierdoor kunnen gamers alle games en software gebruiken die ze willen, zonder afhankelijk te zijn van een vooraf gedefinieerde bibliotheek. De gehuurde Shadow-pc kost € 19,99/maand – samen met Xbox Game Pass Ultimate is dit de duurste dienst. Ook de beschikbaarheid kan beperkt zijn, omdat nieuwe klanten eerst op de wachtlijst worden geplaatst en soms een paar weken moeten wachten voordat ze hun eigen Shadow-pc in de cloud krijgen.


Prognose
Cloudgaming opent niet alleen volledig nieuwe mogelijkheden voor casual gamers om oude en nieuwe games te ontdekken. Ook de mogelijkheid om te proeven van andere consoles – met aanbiedingen zoals de Xbox Game Pass inclusief cloudgaming of Sony's Playstation Plus Premium – of om je favoriete titels overal mee naartoe te nemen, is niet te versmaden. Hoewel cloudgaming nog niet alle kinderziektes heeft overwonnen, biedt het een flexibel alternatief voor het kopen van dure hardware, waarbij de snelheid en stabiliteit van de internetverbinding thuis bepalend zijn voor de kwaliteit van de game-ervaring.